Насанд хүрэгчидтэй ажилладаг багш нарын мэргэжлийн амин чанар: Заах арга зүйн хандлага, мэргэжилтний өөртөө итгэх байдал
DOI :
https://doi.org/10.56380/v27.1.5Түлхүүр үгс :
Насанд хүрэгчидтэй ажилладаг багш, Заах арга зүйн хандлага, Мэргэжилтний хувьд өөртөө итгэх байдал , Мэргэжлийн хөгжил, Мэргэжлийн амин чанарХураангуй
Насан туршийн боловсролын салбарт ажиллаж буй багш нар насанд хүрэгчдэд боловсролын үйлчилгээг хүргэхэд чухал үүрэг гүйцэтгэж ирсэн боловч насанд хүрэгчдэд сургалт явуулдаг багш гэдэг мэргэжилтэн, мэргэжлийн бүлгийнх нь хувьд судлагдаагүй байна. Насанд хүрэгчидтэй ажилладаг багш нар өөрсдийгөө хэрхэн тодорхойлох нь мэргэжилтний хувьд хэн байх вэ, хэрхэн ажиллах вэ, нийгэмд ямар байр суурь эзлэх вэ гэдэг асуултын хариуг илэрхийлдэг мэргэжлийн толь учраас үүнийг судлах нь зайлшгүй чухал. Энэ судалгаанд насанд хүрэгчидтэй ажилладаг багш нарын заах арга зүйн хандлага болон мэргэжлийн чадвартаа итгэж буй байдал гэх талаас нь тэдний мэргэжлийн амин чанарыг тодруулахыг зорьсон. Судалгааны хүрээнд таван насан туршийн боловсролын төвийн 35 багштай ярилцсан. Насанд хүрэгчидтэй ажилладаг багш нар заах арга зүйн хандлага болоод мэргэжилтний хувьд өөртөө итгэх байдлын үүднээс 1) дамжуулагч хандлагатай, өөртөө итгэлтэй багш; 2) дамжуулагч хандлагатай, өөртөө итгэлгүй багш; 3) ургуулагч хандлагатай, өөртөө итгэлтэй багш гэсэн ялгаатай амин чанар бүрдүүлжээ. Үүнийг насанд хүрэгчидтэй ажилладаг багш нарын мэргэжлийг хөгжлийг дэмжихэд харгалзах хэрэгтэй.
Хандалтын Статистик
Ном зүй
Албан бус боловсрол, зайны сургалтын үндэсний төв [АББЗСҮТ]. (2009). Албан бус боловсролын сектор анализ. Улаанбаатар: АББЗСҮТ.
Батчулуун, Е., Мягмар, O., Purevdorj, D., Raash, N., & Altangoo, O. (2009). Албан бус болон насанд хүрэгчдийн боловсрол: Багш бэлтгэдэг их, дээд сургуулийн хөтөлбөрт хийсэн анализ Улаанбаатар: Албан бус боловсрол, зайны сургалтын үндэсний төв.
Батчулуун, Е. (2019). Насан туршийн боловсролын дэд салбарын судалгааны тайлан Улаанбаатар: Азийн хөгжлийн банк.
Боловсролын тухай хууль 2016. (Mongolia). https://www.legalinfo.mn/law/details/9020
Боловсрол, Соёл, Шинжлэх Ухааны Яам. (2010a 12 дугаар сарын 10). Гэгээрэл төвийн багшийн ажлын байрны тодорхойлолт. Улаанбаатар: Боловсрол, Соёл, Шинжлэх Ухааны Яам.
Боловсрол, Соёл, Шинжлэх Ухааны Яам. (2010b 12 дугаар сарын 10). Гэгээрэл төвийн захирлын ажлын байрны тодорхойлолт. Боловсрол, Соёл, Шинжлэх Ухааны Яам.
Боловсрол, Шинжлэх Ухааны Яам. (2013a 6 дугар сарын 19). Насан туршийн боловсролын асуудлаар баримтлах бодлого. Улаанбаатар: Боловсрол, Шинжлэх Ухааны Яам.
Боловсрол, Шинжлэх Ухааны Яам. (2013b 8 дугаар сарын 26). Аймаг, дүүргийн Боловсролын газрын үйл ажиллагааны чиглэл 2013. Улаанбаатар: Боловсрол, Шинжлэх Ухааны Яам. https://www.legalinfo.mn/annex/details/5949?lawid=9346
Боловсрол, Шинжлэх Ухааны Яам. (2014 March 13). Мэргэжлийн чиглэл, индекс батлах тухай. Улаанбаатар: Боловсрол, Шинжлэх Ухааны Яам.
Насан туршийн боловсролын үндэсний төв [НТБҮТ]. (2018). Насан туршийн боловсролын статитик мэдээ. Улаанбаатар: НТБҮТ.
Эрдэнэцэцэг, С. (2019). Насан туршийн боловсролын тэнхимийн үйл ажиллагаа. Улаанбаатар: Насан туршийн үндэсний төв.
Akkerman, S. F., & Meijer, P. C. (2011). A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education, 27, 308–319. DOI: 10.1016/j.tate.2010.08.013
Anderson, C., & Kirkpatrick, S. (2015). Narrative interviewing. Int J Clin Pharm, 38(3), 631–634. DOI:10.1007/s11096-015-0222-0
Beauchamp, C., & Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, 39(20),175–189. DOI: 10.1080/03057640902902252.
Beijaard, D., Meijer. P. C., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, 107–128. DOI: 10.1016/j.tate.2003.07.001.
Beijaard, D., Verloop, N., & Vermunt, J. D. (2000). Teachers’ perceptions of professional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and Teacher Education, 16, 749–764.
Bierema, L. L. (2011). Reflections on the profession and professionalization of adult education. PAACE Journal of Lifelong Learning, 20, 21–36.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in psychology, 3, 77–101. DOI: 10.1191/1478088706qp063oa
Bron, A., & Jarvis, P. (2008). Identities of adult educators: Changes in professionality. In E. Nuissl & S. Lattke (Eds.), Qualifying adult learning professionals in Europe (pp. 34–44). Bielefeld: W. Bertelsmann.
Caza, B. B., & Creary, S. J. (2016). The construction of professional identity. In A. Wilkinson, D. Hislop, & C. Coupland (Eds.), Perspectives on contemporary professional work: Challenges and experiences (pp. 259–285). Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
Clarke, V., & Braun, V. (2013). Teaching thematic analysis: Overcoming challenges and developing strategies for effective learning. The Psychologist, 26(2), 120–123.
Davey, R. (2013). The professional identity of teacher educators: Career on the cusp? Routledge.
Flores, M. A., & Day, C. (2006). Contexts which shape and reshape new teachers’ identities: A multi-perspective study. Teaching and Teacher Education, 22(2), 219–232. DOI: 10.1016/j.tate.2005.09.002.
Gee, J. P. (2001). Identity as an analytic lens for research in education. Review of Research in Education, 25. 99–125.
Jõgi, L. & Karu, K. (2017). Nordic-Baltic cooperation in adult education: A collective story of Estonian adult educators. International Review of Education, 64, 1–21. DOI: 10.1007/s11159-017-9628-3.
Kelchtermans, G. (2009). Who I am in how I teach is the message: Self-understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching: theory and practice, 15(2), 257–272.
Kelchtermans, G. (2018). Professional self-understanding in practice: Narrating, navigating and negotiating. In P. A. Schutz, D. C. Francis, & J. Hong (Eds.), Research on teacher identity: Mapping challenges and innovations (pp. 229–240). Gewerbestrasse: Springer.
Nevgi, A. & Löfström, E. (2015). The development of academics’ teacher identity: Enhancing reflection and task perception through a university teacher development programme. Studies in Educational Evaluation, 46, 53–60. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2015.01.003
Nichols, S. L., Schutz, P. A., Rodgers, K., & Bilica, K. (2016). Early career teachers’ emotion and emerging teacher identities. Teachers and Teaching, 0(0), 1–16. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1080/13540602.2016.1211099
Pratt, D. D. (1992). Conceptions of teaching. Adult Education Quarterly, 42(4), 203–220. DOI: 10.1177/074171369204200401
Rodgers, C. R., & Scott, K. H. (2008). The development of the personal self and professional identity on learning to teach. In M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser, D. J. McIntyre, & K. E. Demers (Eds.), Handbook of research on teacher education (pp. 732–755). New York: Routledge.
Schutz, P. A., Nichols, S. L., & Schwenke, S. (2018). Critical events, emotional episodes and teacher attributions on the development of teacher identities. In P. A. Schutz, D. C. Francis, & J. Hong (Eds.), Research on teacher identity: Mapping challenges and innovations (pp. 49–60). Gewerbestrasse: Springer.
Swennen, A., Jones, K., & Volman, M. (2010). Teacher educators: Their identities, sub-identities and implications for professional development. Professional Development in Education, 36(1-2), 131–148. DOI: 10.1080/19415250903457893.
UNESCO. (2015). Recommendation on adult learning and education 2015. Paris: UNESCO. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245179
van Dellen, T. & van der Kamp, M. (2008). Work domains and competencies of the European adult and continuing educator. In E. Nuissl & S. Lattke (Eds.), Qualifying adult learning professionals in Europe (pp. 63–74). Bielefeld: W. Bertelsmann.
Yeung, A. S., Craven, R. G., & Kaur, G. (2014). Teachers’ self-concept and valuing of learning: Relations with teaching approaches and beliefs about students. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 42(3), 305–320. DOI: 10.1080/1359866X.2014.905670
Wahlgren, B. (2016). Adult educators’ core competences. International Review of Education, 62(3), 343–353. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s11159-016-9559-4.
Zagir, T. (2014). Participation in adult education at a community learning centre in Mongolia: A case of the equivalency programme at the Songinokhairkhan district, Ulaanbaatar (Unpublished master’s thesis). Osaka University, Osaka, Japan.
Zembylas, M. (2003). Emotions and teacher identity: A post-structural perspective. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 9(3), 213–238. DOI: 10.1080/13540600309378.