Төвийг хүмүүжүүлэх охидын сургуулийн дүрэм, сургалтын бодит байдлын тухай шинжилгээ
DOI :
https://doi.org/10.56380/mjer.v29.2.3Түлхүүр үгс :
Төвийг хүмүүжүүлэх охидын сургууль, Язгууртны охидын сургууль, сургуулийн дүрэм, сургалтын бодит байдал, хичээлээс гадуурх үйл ажиллагааХураангуй
Гүнсэнноровын байгуулсан “Төвийг хүмүүжүүлэх охидын сургууль” нь Монгол үндэстний боловсролын түүхэнд хамгийн анхны охидын сургууль юм. Энэхүү өгүүлэлд тус сургуулийн дүрмийг японы Язгууртны охидын сургуулийн дүрэмтэй харьцуулах, “Төвийг хүмүүжүүлэх охидын сургууль”-ийн хичээлийн хуваарь, шалгалтын оноо, өмнөх судалгаа, нийтлэл зэрэг баримт бичигт шинжилгээ хийх замаар тус сургуулийн сургалтын бодит байдалд дүгнэлт хийв. Анх тус сургуулийг байгуулахдаа Кавахара Мисако хэмээх япон эмэгтэй багшийг урин ажиллуулж, японы Язгууртны охидын сургуулийн дүрэмд үндэслэн “Төвийг хүмүүжүүлэх охидын сургууль”-ийн дүрмийг боловсруулсан байна. Сургалтын агуулгыг энгийнээс нарийн, гүехэнээс гүн рүү гэсэн үе шат бүхий боловсролын зарчмыг агуулж тодорхойлсон байдаг. Хэдийгээр Гүнсэнноровын боловсролын анхны зорилго нь япон маягийн боловсролыг бүрэн суулгах бус, харин Монгол үндэстний боловсролыг сэргээх зорилготой байсан ч япон эмэгтэй багшийн боловсролын үйл ажиллагааны цаана японы боловсролын нөлөө, тэлэлтийн хандлага байсан юм.
Хандалтын Статистик
Ном зүй
Сун Чанлян. (2017). Чин гүрний үеийн япон эмэгтэй багшаүүдийн дурсгал. Орчин үеийн Хятадын эмэгтэйчүүдийн түүхийн судалгаа No29. Тайвань.
Жиан Ихуа нар. (1998). Кан Ювэйгийн бүрэн түүвэр. Бээжин: Хятдын ардын их сургуулийн хэвлэлийн хороо.
Шу Шинчен. (1961). Хятадын орчин үеийн боловсролын түүхэн материалууд, дундад дэвтэр. Бээжин: Ардын боловсролын хэвлэлийн хороо.
Ван Фэнлэй. (2013). Монголчуудын бүрэн түүх (Боловсролын боть, доорд дэвтэр). Хөххот: Өвөр Монголын их сургуулийн хэвлэлийн хороо.
Жан Гүочян. (2001). Гүнсэнноров ба Улаанхадын орчин үе. Бээжин: Олон улсын Хуавэн хэвлэлийн хороо.
Ву Энхэ, Шин Фули. (1986). Гүнсэнноров. Улаанхад хотын соёл, түүхийн материалын сонгомол (4-p эмхтгэл· Харчны тусгай эмхтгэл). Улаанхад: Улс төрийн зөвлөлгөөний Улаанхад хотын соёл түүхийн материал судлах зөвлөл.
Жао Линхай. (2007). Соён гэгээрсэн Монгол ван Гүнсэнноров (Харчин хошууны соёл, түүхийн материалын 8-p эмхтгэл). Харчин: Хятадын Ардын Улс төрийн Зөвлөлийн Харчин хошууны хороо.
Өвөр Монголын боловсролын ойллогын зөвлөл. (1995). Өвөр Монголын боловсролын түүхийн материал (2-р эмхтгэл). Хөххот: Өвөр Монголын их сургуулийн хэвлэлийн хороо.
Жу Ючин. (1987). Хятадын орчин үеийн боловсролын тогтолцооны түүхэн материалууд" (2-р боть дээд дэвтэр). Шанхай: Хуадун Багшийн Их Сургуулийн хэвлэлийн хороо.
Шү Фушяан. (2021). Чэн гүрний хожуу үеийн харчин баруун хошуу даахь шинэ боловсрол ба Монгол, Хятад үндэстэний харилцаа--“Монголын Төвийг сахих цэргийн сургууль, Төвийг эрхэмлэх сургуулийн хувьслын дүрэм”-ээр гол болгосон. Гирнийн багшийн их сургуулийн сэтгүүл (хүнлэг, нийгмийн шинжлэх ухааны хэвлэл) №1. Сипин.
Мисако Ичиномия. (1909). Монгол бэлэг. Токио: Жицүгёо но Нихон компани (Jitsugyo no Nihon sha).
Мисако Кавахара. (1969) Харчин вангийн хатан бид хоёр— Монгол үндэстэний зүрх сэтгэлд амилсан эмэгтэй багш. Токио: Фүё номын өргөө.
Миса Манабе. (2006). Эзэн хатан Шокен ба Язгууртны охидын сургууль--байгуулах, шинэчлэхэд эзэн хатаны гүйцэтгэсэн үүргийн жишээн дээр. Ном, Бунханы хэлтсийн эмхэтгэл No58. Токио: Ордны Дотоод Яамны ном, бунханы хэлтс.
Кенчу Такаяма, Бүрцэцэг. (2010). Эрт үеийн Өвөр Монголын Харачин баруун хошуу дахь Япон хэлний сургууль. Нагасаки Веслеян их сургуулийн орчин үеийн социологийн тэнхимийн эмхэтгэл. 8-р боть No 1. Исахаяа.
Бао Жинхуа. (2013). Өвөр Монголын орчин үеийн охидын сургууль байгуулагдсан нь--Төвийг хүмүүжүүлэх охидын сургуулийн дүрэм, бодит байдалд үндэслэсэн. Азийн боловсрол No7. Коби.
Боловсролын түүхийн эмхэтгэлийн холбоо. (1938). Мэйжийн үеэс хойшхи боловсролын тогтолцооны хөгжлийн түүх, 3-p боть . Токио: Рюгин компани.
Хидео Сато. (2005). Боловсролын соёлын түүх (2) Сургуулийн соёл. Киото: Аун компани.
Зоригт, Н. (2008). Манж чин улсын сүүлийн үеийн Өвөр Монголын Япон хэлний боловсрол--Өвөр Монголын Харчны Төвийг хүмүүжүүлэх охидын сургууль ба Кавахара Мисоко ( Магистрын зэрэг хамгаалсан өгүүлэл). Токио: Межиро их сургууль.
Шимода Утакогийн намтар. (1945). Токио: Талийгаач захирал Шимода багшийн намтар редакцийн хүрээлэн.
Орчин үеийн Азийн боловсролын түүхийн судалгааны нийгэмлэг. (2002). Орчин үеийн Японы Азийн боловсролын ойлголт・материалын эмхтгэл, 12-p боть, Хятдын хэсэг (4). Токио: Рюкэй номын өргөө.
Орчин үеийн Азийн боловсролын түүхийн судалгааны нийгэмлэг. (2002). Орчин үеийн Японы Азийн боловсролын ойлголт・материалын эмхтгэл, 29-p боть, Хятдын хэсэг (21). Токио: Рюкэй номын өргөө.
Японы Үндэсний Архив Дижитал Архив. (1893). Хүсэлтийн дугаар: Анги 00663100. Сэдвийн дугаар: 029. Язгууртны охидын сургуулийн дүрэмд өөрчлөлт оруулах. Мэйжи 26 оны 8-р сарын 23. URI: https://www.digital.archives.go.jp/item/1719301
Японы үндэсний архивын Азийн түүхийн материалын төвийн Дижитал архив. (1907). Лавлах код: B04011142500. Монголын Харчин вангийн хүсэлтээр Японы инженерийн хийсэн тариалан аж ахуй, уурхайн байцаалтын нэг мэдээлэл (Мэйжи 38 оны 2-р сараас Мэйжи 40 оны 11-р сар хүртэл). URI:https://www.jacar.archives.go.jp/das/image/B04011142800