The Contributions and Selected Outcomes Influencing the Educational Environment under Performance-Based Financing
DOI:
https://doi.org/10.56380/Keywords:
Урамшуулалт төсөв , Гүйцэтгэлийн үнэлгээ , Хүүхдэд ээлтэй сургалтын орчин, Хүүхдийн хөгжилAbstract
Government investment in education can implement many policies such as human, social, economic development and labor market. In recent years, not only countries but also Mongolia have been increasing their investment in education, which is a sign that they value the benefits of education.
With this report, we aim to present, promote and spread the good practice of creating a learning environment to support children's development by analyzing the implementation of the 2022 and 2023 incentive budgets for kindergartens and secondary schools. Data on performance outcomes of results-based budgeting and changes in learning environments that support child development are based on official statistics and case studies.
Downloads
References
Өгүүлэл
Ulziisaikhan. G., (2013). An Equity Analysis of Mongolian Elementary and Secondary school Educational Finance. Journal of Education for International understanding, 8(1), 25-26. In Mincer, Jacob; Polachek, Solomon (March–April 1974). "Family investments in human capital: earnings of women", Journal of Political Economy. 82 (2): s76 – s108. doi:10.1086/260293. JSTOR 1829993. S2CID 154095476.
Meshaal J. Alshammary. (2014). Financial Development and Economic Growth in Developing Countries: Evidence from Saudi Arabia, ISSN 1727-9232
Jinsub Choi. (2023). School finance centralization and revenue levels: evidence from a school finance reform, Journal of Applied Economics, 26:1, 2283339, DOI: 10.1080/15140326.2023.2283339
Ном
Бэгз, Н. (2008). Боловсролын хөгжлийн онол, арга зүйн асуудлууд. Соёмбо принтинг. Боловсролын хүрээлэн. (2018). Боловсролын хөгжил: Судалгаа, арга зүй. Гоо дизайн.
Боловсрол, Шинжлэх Ухааны Яам [БШУЯ]. (2020-2023). Цэцэрлэг болон ЕБС-ийн төсвийн төлөвлөлтийн тоон мэдээлэл: Улаанбаатар, Монгол Улс.
Заяадэлгэр, А. (2011). Боловсролын эдийн засаг. Мөнхийн үсэг.
Department of Education of England, Schools block national funding formula: technical note. (2021).
Gary S. Becker. (January 1964). Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education, First Edition. National Bureau of economic Research
Эрдэм шинжилгээний хурлын илтгэл
Ikhlas Fuad Zamzami & Murni Mahmud (23-24 November 2011). Proposing a framework for evaluating information quality of mobile interface design for electronic government services DOI: 10.1109/ICRIIS.2011.6125734. International Conference on Research and Innovation in Information Systems, Kuala Lumpur, Malaysia
Заяадэлгэр, А., & С.Эрдэнэчимэг. (2020). Боловсролын салбарын төсвийн зарлагын хандлагын шинжилгээ. Нэгдсэн Үндэсний Байгууллагын Хөгжлийн Хөтөлбөр. Улаанбаатар, Монгол Улс.
Батцэцэг.С., Ирвэс.О., Лхагвасүрэн.П., (2024). “Гүйцэтгэлд суурилсан санхүүжилтийн сургалтын орчинд нөлөөлж буй хувь нэмэр, зарим үр дүн”. Боловсролын шинэ эрин -2024 Олон улсын эрдэм шинжилгээний хурал, Монгол улс, Архангай аймаг
Хууль, бодлогын баримт бичиг
Боловсролын ерөнхий хууль 2023. (Монгол Улс). https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=16759958962301
Сургуулийн өмнөх болон ерөнхий боловсролын тухай хууль. 2023. (Монгол Улс).
https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=16759959012931
Монгол Улсын Засгийн газрын тогтоол. (2022). Дугаар 91 тогтоол. Хувьсах зардлын дундаж норматив, аргачлал батлах тухай. https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=16468212335341
Монгол Улсын Засгийн газрын тогтоол. (2024). Дугаар 39 тогтоол. Хувьсах зардлын хэмжээ, итгэлцүүр, журам батлах тухай.
https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=17089357508301
Монгол Улсын Засгийн газрын тогтоол. (2024). Дугаар 53. Тогтоолын хавсралт шинэчлэн батлах тухай.
https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=17141293183621
UNESCO (2015), Rethinking Education. Towards a global common goods., https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232555
Нийслэлийн Боловсролын Газар [НБГ]. (2023-2024). Ерөнхий боловсролын сургуулийн төсвийн төлөвлөгөөний тоон мэдээлэл: Улаанбаатар, Монгол Улс.
Education Working Papers No.74 https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED532029.pdf. (2012).
Үндэсний статистикийн хороо [ҮСХ]. (2024). Нэгдсэн мэдээллийн сан. http://www.1212.mn/
Диссертаци
Zagir, T. (2021). Professional identity and competences of adult learning facilitators: Perspectives from Mongolian non-formal adult education (Doctoral dissertation). Eötvös Loránd University, Hungary. DOI: 10.15476/ELTE.2021.135
Мөнх-Оргил, А. (2018). Монгол улсын боловсролын салбарын төсвийн санхүүжилтийн судалгаа.
https://e-lib.cis.mn/reader/8273?page=0
Алтангэрэл, Ч. (2020). Ерөнхий боловсролын бодлогыг хүний эрхэд суурилсан хандлагаар шинжилсэн нь. https://e-lib.cis.mn/reader/8092?page=0