Human security and Sustainable development of education
DOI:
https://doi.org/10.56380/mjer.si.2024.11Keywords:
Human security , Sustainable development of educationAbstract
Human security is a global issue. For example, the Covid-19 pandemic, the war in Ukraine, the Palestinian-Israeli gas pipeline conflict, climate change, the constant development of artificial intelligence, the P-Diddy sexual harassment and abuse scandals, etc. it has become a global citizenship or peacemaking, human security, and human rights issue rather than a national, inter-state, or regional issue. It is globally recognized that the role of education in achieving sustainable Development Goals is important and that education has a comprehensive impact on learning and development, innovation, critical and creative thinking, interdisciplinary learning, and life skills.
Our country focuses on educational institutions, curriculum, environment, training, scientific research, and innovation in strategic industries, and through research and analysis on multifaceted issues such as economic growth, enhanced competitiveness, support technological development, protect labor market, productivity, reduction poverty and reduce negative social phenomena, the future graduate will attention is paid to preparing “World citizen with a Mongolian appearance” with skills to overcome global challenges and competition.
Finally, sustainable development of education is essential for human security.
Downloads
References
Итгэл, М., Отгонбаатар, Х., Санжаабадам, С., Туяа, У., Энхжаргал, Х., & Дэнсмаа, Ж. (2024). Монголын боловсролын тогтвортой хөгжүүлэх үзэл санаа. Боловсролын Судалгааны Монголын Сэтгүүл, 29(2). https://doi.org/10.56380/mjer.v29.2.1
Бэгз, Н. (2021). Тогтвортой хөгжил дэх хүний хөгжил, төлөвшлийн асуудлууд. Боловсролын хүрээлэн-Эрдэм шинжилгээний бичиг, 26. 6–19. Улаанбаатар.
Энхчимэг, Д. Индрабүд, М. (2019). Хүний аюулгүй байдалд насжилт нөлөөлөх нь. Аюулгүй байдал, батлан хамгаалах судлал сэтгүүл, 28(38). Улаанбаатар.
Хонгорзул, Ц., Долгормаа, Д. (2023). Хүний хөгжлийг үнэлэхэд нөлөөлөх зарим хүчин зүйлсийн судалгаа. Дээд боловсрол сэтгүүл, 3(10). Улаанбаатар.
Бэгз, Н. (2008). Боловсролын хөгжлийн онол, арга зүйн асуудлууд. Улаанбаатар: Соёмбо принтинг. Боловсролын хүрээлэн. (2018). Боловсролын хөгжил: Судалгаа, арга зүй. Улаанбаатар: Гоо дизайн.
Өлзийхуяг, Б. (2010). Боловсрол судлал түүний үндсэн агуулга.
Өлзийхуяг, Б., Намсрай, Т. (2022). Шинжлэх ухааны танин мэдэхүйн арга судлал.
Жахан, С., Долгоржав, Я., Сувд, Б. (2006). Хүний хөгжил.
Улаанхүү, Ч. (2014). Аюулгүй байдлын онол, арга зүй.
Улаанхүү, Ч. (2009). Аюулгүй байдал.
Irina Bokova. (2023). Education and human security. Cadmus journal, V5(I2).
Хууль
Монгол улсын үндсэн хууль 1992. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=367
Монгол улсын аюулгүй байдлын тухай хууль 2001. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=18
Монгол улсын үндэсний аюулгүй байдлын үзэл баримтлал 2010. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=208070&showType=1
Төрөөс боловсролын талаар баримтлах бодлого, боловсролын тухай хуулиудыг хэрэгжүүлэх талаар авах зарим арга хэмжээний тухай. 1995. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=3782
Төрөөс боловсролын талаар баримтлах бодлого (2014-2024 он) 2015. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail/10935
“Алсын хараа -2050” Монгол улсын урт хугацааны хөгжлийн бодлого. 2020. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=211057
Боловсролын ерөнхий хууль 2023. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=16759958962301