Хүний аюулгүй байдал ба Боловсролын тогтвортой хөгжил
DOI :
https://doi.org/10.56380/mjer.si.2024.11Түлхүүр үгс :
Хүний аюулгүй байдал, боловсролын тогтвортой хөгжилХураангуй
Хүний аюулгүй байдлын асуудал дэлхий нийтийн анхаарлын төвд байна. Тухайлбал Covid-19 цар тахал, Украйны дайн, Палестин-Израйлын газын зурвас дахь мөргөлдөөн, уурын амьсгалын өөрчлөлт, хиймэл оюун ухааны тасралтгүй хөгжил, P-Diddy-тай холбоотой бэлгийн дарамт, хүчирхийлэл зэргийн олныг гайхшруулсан дуулиан нь улсын, улс хоорондын, бүс нутгийн асуудал бус дэлхийн иргэн буюу энх тайван байдлыг тогтоон хадгалах, хүний аюулгүй байдал, хүний эрхийн асуудал болсон. Дэлхий нийтээр тогтвортой хөгжлийн зорилтуудыг хэрэгжүүлэхэд боловсролын оролцоог чухалчилж, боловсрол нь суралцах, хөгжих, инновац, шүүмжлэлт болон бүтээлч сэтгэлгээ, олон талт суралцах арга барил, амьдрахуйн ухаан зэрэгт цогц нөлөө үзүүлдэгт санал нэгдсэн.
Манай улс шинжлэх ухааны судалгаа шинжилгээ, инновацыг стратегийн ач холбогдолтой салбаруудад төвлөрүүлэн эдийн засгийн өсөлт, бүтээмж, өрсөлдөх чадавхыг нэмэгдүүлэх, технологийн хөгжлийг дэмжих, хөдөлмөрийн зах зээлээ хамгаалах, ядуурлыг бууруулах, нийгмийн сөрөг үзэгдлийг бууруулах зэрэг олон талт асуудалд боловсролын байгууллага, сургалтын хөтөлбөр, орчин нөхцөл, сургалт, судалгаа шинжилгээгээр дамжуулан ирээдүйн төгсөгчийг дэлхий нийтийн сорилтуудыг даван туулах, өрсөлдөх ур чадвартай “Монгол төрхтэй дэлхийн иргэн” бэлтгэхэд анхаарал хандуулж байна.
Эцсийн үр дүнд хүний аюулгүй байдлыг хангахад боловсролын тогтвортой хөгжил чухал үүрэг оролцоотой юм.
Хандалтын Статистик
Ном зүй
Итгэл, М., Отгонбаатар, Х., Санжаабадам, С., Туяа, У., Энхжаргал, Х., & Дэнсмаа, Ж. (2024). Монголын боловсролын тогтвортой хөгжүүлэх үзэл санаа. Боловсролын Судалгааны Монголын Сэтгүүл, 29(2). https://doi.org/10.56380/mjer.v29.2.1
Бэгз, Н. (2021). Тогтвортой хөгжил дэх хүний хөгжил, төлөвшлийн асуудлууд. Боловсролын хүрээлэн-Эрдэм шинжилгээний бичиг, 26. 6–19. Улаанбаатар.
Энхчимэг, Д. Индрабүд, М. (2019). Хүний аюулгүй байдалд насжилт нөлөөлөх нь. Аюулгүй байдал, батлан хамгаалах судлал сэтгүүл, 28(38). Улаанбаатар.
Хонгорзул, Ц., Долгормаа, Д. (2023). Хүний хөгжлийг үнэлэхэд нөлөөлөх зарим хүчин зүйлсийн судалгаа. Дээд боловсрол сэтгүүл, 3(10). Улаанбаатар.
Бэгз, Н. (2008). Боловсролын хөгжлийн онол, арга зүйн асуудлууд. Улаанбаатар: Соёмбо принтинг. Боловсролын хүрээлэн. (2018). Боловсролын хөгжил: Судалгаа, арга зүй. Улаанбаатар: Гоо дизайн.
Өлзийхуяг, Б. (2010). Боловсрол судлал түүний үндсэн агуулга.
Өлзийхуяг, Б., Намсрай, Т. (2022). Шинжлэх ухааны танин мэдэхүйн арга судлал.
Жахан, С., Долгоржав, Я., Сувд, Б. (2006). Хүний хөгжил.
Улаанхүү, Ч. (2014). Аюулгүй байдлын онол, арга зүй.
Улаанхүү, Ч. (2009). Аюулгүй байдал.
Irina Bokova. (2023). Education and human security. Cadmus journal, V5(I2).
Хууль
Монгол улсын үндсэн хууль 1992. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=367
Монгол улсын аюулгүй байдлын тухай хууль 2001. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=18
Монгол улсын үндэсний аюулгүй байдлын үзэл баримтлал 2010. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=208070&showType=1
Төрөөс боловсролын талаар баримтлах бодлого, боловсролын тухай хуулиудыг хэрэгжүүлэх талаар авах зарим арга хэмжээний тухай. 1995. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=3782
Төрөөс боловсролын талаар баримтлах бодлого (2014-2024 он) 2015. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail/10935
“Алсын хараа -2050” Монгол улсын урт хугацааны хөгжлийн бодлого. 2020. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=211057
Боловсролын ерөнхий хууль 2023. (Монгол Улс). Татаж авсан холбоос https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=16759958962301