Analyzing the purpose of education in mongolia from value- orientation system: On the example of the education laws of 2002 and 2023

Authors

  • Үүрцайх, Э. Mongolian State University of Education Author

DOI :

https://doi.org/10.56380/mjer.si.2024.12

Keywords :

Law of education, Goals, Fundamental values, Declaration of agreement

Abstract

Mongolians have long been based on their own unique national values, such as polity, history, culture, and education. An example of the loss of the nation’s value system in legal documents is the issue of goals in education law. Since the purpose of the education law is to determine the future development of the country, it is important to compare the goals and values of the new law with the goals of the previous law to determine the future development of the country. Therefore, in this study, the provisions defining the goals of the Law on Education (2002), the Law on Elementary and Secondary Education, and the General Law on Education, which was newly approved in 2023 and is currently in force, and the Law on Preschool and General Education were studied. Looking at the results of the comparative analysis of the provisions defining the purpose of the above laws, the categories included in the provisions of the law can be divided into two categories: values (roots) and declarations and principles.
In the context of policy studies, values are calculated based on UNESCO’s sustainable development education methodology. According to the results of the comparative content analysis, the goals of the education laws (2002/2023) should reflect the common values and declarations of humanity, and there is a need to include national and fundamental values in the law. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Баттулга, Ч. (2013). Боловсролын зорилгыг тодорхойлох асуудалд. Боловсрол судлал сэтгүүл, 9 (97), 8-12

Бренхард, Нагел. (2017). Боловсрол дахь бодлогын сонголт. Орчин үеийн боловсролын бодлого, менежмент, Олон улсын эрдэм шинжилгээний хурлын эмхтгэл, 1, 23-31.

Бэгз, Н. (2017). Монголын боловсрол судлалын шинэ парадигм. Улаанбаатар: Соёмбо Принтинг.

Мөнхжаргал, Д. (2021). Боловсролын хуулийн амин шүншиг. Нээлттэй сургууль сонин, МУБИС, 11 (244), х.5

Мөнх-Эрдэнэ, Л. (2018). Тэргүүнгүй төр. Улаанбаатар: Степпе паблишинг.

Пүрэв, О. (2021). Монголын боловсрол, сургалтыг хүмүүншүүлэх онол, арга зүй. Улаанбаатар: Мөнхийн үсэг.

Сүхболд, Б., Жадамба, Б., Алтангоо, О. (2021). Үнэт зүйлийг нэг ертөнцийн хандлагын үүднээс шинжихүй. Улаанбаатар: МУБИС хэвлэх үйлдвэр.

Фрэнсис Фукуяама, (2020). Танигдахуй: Нэр төрийн хэрэгцээ ба гомдлын улс төр. (Орч:Д. Баярхүү). Улаанбаатар: Нерко паблишинг.

Хавх, Н. (2006). Буддын сурган сэтгэл судлал, хүмүүжлийн гүн ухаан. Улаанбаатар: Битпресс.

Хэрлэн, Б., Түдэв, Ш., Санжмятав, Ч. (2017). Монголчуудын үнэт зүйлсийг Шварцийн аргачлалаар тодорхойлсон нь. Улаанбаатар: Мөнхийн үсэг.

Чулуунцэцэг, Э. (2019). Монгол улсын бүрэн дунд боловсролын зорилго, уламжлал, шинэчлэл: Эрх зүйн баримт бичгийн шинжилгээ. Лавай сэтгүүл, 15(22), 95-100.

Бага дунд боловсролын тухай хууль 2002 (Монгол улс). https://legalinfo.mn/mn/detail/72

Монгол Улсын боловсролын тухай хууль 2002. (Монгол Улс) https://legalinfo.mn/mn/detail/9020

Монгол Улсын боловсролын ерөнхий хууль, 2023 (Монгол Улс), https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=16759958962301

Суруулийн өмнөх болон ерөнхий боловсролын тухай хууль, 2023. (Монгол Улс). https://legalinfo.mn/mn/detail?lawId=16759959012931

Энхтүвшин, Ж. (2022). Боловсролын парадигм: Онол ба практик. Боловсролын тулгамдсан асуудал, шийдэл, ЭШХ-ын эмхэтгэл, 7, 103-112.

Дождикова, Р. Н. К вопросу об аксиологических основаниях обыденного познания //Вопросы философии. 2021. Т. № 2. С. 33-42.

Tittler, M.V., Lannin, D.G., Han, S., & Lukas J. Wolf. Why personal values matter: values, colorblindness, and social justice action orientation. Curr Psychol 41, 5075–5087. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01006-6

Eidle, W. (1993). Values, Education and Self-Esteem. Education, 113 (4), 661-671.

Sundaresan Shobha, Nandakumar Kala, Value Education towards Empowerment of Youth-A Holistic Approach, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 172(2015),192-199. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.354.

Parra, S. (2013). Exploring the Incorporation of Values for Sustainable Entrepreneurship Teaching/Learning. Journal of Technology Management & Innovation, 8(1), 11–20.

https://doi.org/10.4067/S0718-27242013000100002

Kelum A. A. Gamage., D.M.S.C.P.K. Dehideniya., & Sakunthala Y. Ekanayake. (2021). The Role of Personal Values in Learning Approaches and Student Achievements. Behavioral Sciences. 11(7):102. doi:

https://doi.org/10.3390/bs11070102

Mariette Bengtsson, (2016). How to plan and perform a qualitative study using contenr analysis. NursingPlus

Open volume2, 2016, Pages 8-14

https://doi.org/10.1016/j.npls.2016.01.001

International Breau of Education, (1980). Studies and surveys in comparative education. Pub: UNESCO. p.10

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000046829

Sigurdsson, J. A., Beich, A., & Stavdal, A. (2020). Our core values will endure. Scandinavian Journal of Primary Health Care,38(4), 363–366.doi: https://doi.org/10.1080/02813432.2020.1842676

Choi, Moon-Hyoung. (2009). The Concept of God in the Idea of Hongik ingan

The Review of Korean Studies. (12), 177-196

https://api.semanticscholar.org/CorpusID:147640938

Mckeown, Rosalyn., Hopkins, А., Rizzi, R., & Chrystal bridge, M. (2002). Education for sustainable development toolkit. Energy, Environment and Resources Center. Pub: UNESCO, p.10-23 https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000152453

Shinichi Yamanaka & Suzuki, K.H. (2020). Japanese Education Reform Towards Twenty-

First Century Education. In: Reimers, F.M. (eds) Audacious Education Purposes. Springer, Cham.

https://doi.org/10.1007/978-3-030-41882-3_4

Published

2024-12-26